A27M Cromwell
A27M Cromwell
Vznik středního (bitevního) tanku je datován do ledna 1941, po vyhodnocení zkušeností z bojů ze severoafrického bojiště, kdy se hledala náhrada za dosti problematické tanky Covenanter a Crusader z řady tzv."křižníkových tanků", které byly ve všech směrech deklasovány německými typy PzKpfw III a IV. Britská tanková teorie zcela mylně rozlišovala dva typy tanků: tzv"pěchotní" silně pancéřované a pomalé tanky, výhradně určené k podpoře pěchoty a "křižníkové", lehce pancéřované a pohyblivé tanky, které měly ve velkých skupinách jako "pozemní flotily" bojovat samostatně" proti podobným "flotilám" tanků nepřítele. Jednotným znakem všech britských tanků (až na výjimky) té doby byla slabá a neadekvátní výzbroj, spíše průměrná pancéřová ochrana, nízká provozní spolehlivost a celková technická nevyzrálost zaviněná neuspořádanými poměry v britské armádě před rokem 1939. Vše se ostatně projevilo v katastrofálních porážkách v západní Evropě a Severní Africe při střetech s německým protivníkem.
První požadavky na zcela nový typ "křižníkového" tanku zahrnovaly: hmotnost v rozsahu 25-27 tun, asi
Protože se vývoj motoru Meteor neustále prodlužoval, vznikl další přechodný model tanku s motorem Liberty, projekt A27L. Práce na něm začaly v listopadu
Přestavbou bojových tanků vznikly: dělostřelecká pozorovatelna Centaur OP, obrněný transportér pro přepravu osob Centaur Cangaroo, vyprošťovací Centaur ARV a protiletadlové Centaur III/IV AA I a III/IV AA II. Projekt A27M, s motorem Meteor, byl přechodně převeden do firmy Brimingham Railway Carriage and Wagon Works v září 1941, prototyp byl dokončen v lednu 1942, první sériové kusy byly vyrobeny v lednu 1943, výroba trvala 12 měsíců. Hlavním výrobcem ale byla společnost Leyland Motors (vývoj, montáž, výroba podvozku a pásů) se svými subdodavateli Morris Engines (motor) a David Brown (převody). První sériové stroje se dostaly do výzbroje jednotek někdy v polovině roku
S novými tanky začalo přezbrojování průzkumných pluků tankových divizí, jejichž řadové pluky byly vyzbrojeny tanky Sherman. Do vylodění v Normandii bylo přezbrojení dokončeno, a tak v první invazní vlně mohlo zasáhnout do bojů 145 tanků nasazených v rámci tří britských tankových divizí. Následovaly těžké boje při postupu přes severní Francii a Belgii a nasazení v operaci Market Garden. Od roku 1944 byly Cromwelly postupně nahrazovány novými tanky Comet, ale vydržely ve službě až do května 1945, jmenovitě při obsazení Hamburku.
V určitém období války se jednalo o nejrozšířenější tank v britské armádě, který byl zároveň vůbec nejrychlejším tankem války. A i když nebyl konstrukčně nějak převratný a neoslňoval vysokými bojovými schopnostmi ve srovnání s posledními verzemi německých tanků Panter a Tiger, jednalo se o obratný, pohyblivý, provozně spolehlivý a celkem oblíbený stroj, který si poměrně obstojně dokázal poradit se staršími verzemi tanků Pzkpfw III a IV a některými menšími modely útočných děl. Samozřejmě nelze opominout fakt, že Cromwelly byly zařazeny do výzbroje československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii a svého jediného významnějšího nasazení se dočkaly při obléhání a dobývání pevnosti Dunkerque obsazené 12 000 vojáky Wehrmatchut a SS. V poválečném období dosloužily tanky ještě krátce v britské armádě (do roku 1950) a v armádě polské a československé.
Náhledy fotografií ze složky Cromwell Mk.IV 1:48 Tamiya